Tuletseremoonia Narasimha Jayanti

Tuletseremoonia Narasimha Džajanti (Narasimha Jayanti), on iidne veedalik havan, mis on pühendatud Narasimhale (sanskrit: नरसिंह) .

Narasimha on Višnu neljas kehastus .

Narasimhat kujutatakse poolmehe/poollõvi kehastusena, kus torso ja alumine kehapool on mehe ja pea ning käpad lõvi oma. Ta on põhiliselt tuntud kui "Suur kaitsja", kes eriliselt kaitseb talle pühendunuid nende häda korral.

Višnu kehastusena tappis Narasimha deemon Hiranjakašipu

Bhagavad Purana pühakirjas on kirjas lugu, et Višnu eelmine kehastus Varaha tappis deemoni Hiranjakša. Aga selle deemoni noorem vend Hiranjakašipu tahtis kätte maksta Višnule ja tema järgijatele. Ta praktiseeris palju aastaid tõelise pühendumusega, nii et Brahma pidi talle andma selle eest tasu, õnnistuse. Hiranjakašipu küsis tasuks surematust. Brahma ütles talle, et see ei ole võimalik, kuid ta võib siduda tema suremise teatud tingimustele. Hiranjakašipu nõustus:

Oo mu jumal, oo parim õnnistuste kinkija! Kui sa õnnistad mind sellega, mida ma ihaldan, siis palun, et ma ei kohtaks surma ühegi sinu loodud elusolendi poolt!

Kingi mulle õnnistus, et ma ei sure üheski asukohas sees ega väljas, päeva ajal ega öösel, maa peal ega ka taevas. Kingi mulle õnnistus, et mu surm ei tule ühegi relva läbi, ei inimese ega looma läbi.

Kingi mulle õnnistus, et ma ei kohta surma ühegi sinu loodud olevuse poolt, elava või mitteelava poolt.  Kinnita veel, et ma ei saa tapetud ühegi pooljumala, deemoni või suure mao poolt madalamatest tasanditest. Kuna keegi ei saa sind tappa sõjatandril, ei ole sulle võrdset vastast. Seetõttu, õnnista mind, et ka minul ei oleks vastast.Anna mulle ülimuslikkus kõikide elusolendite ja juhtivate olendite üle ja anna mulle selle positsiooni kogu hiilgus. Lisaks sellele, anna mulle kõik müstilised võimed, mida saavutatakse pikaaegsetel kasinuse ja jooga praktikatel, kuna need ei lähe kaotsi mitte kunagi.

Brahma vastas: "Tatha asthu" - olgu nii! Ja kadus. Hiranjakašipu oli väga õnnelik, arvates, et ta  on võitnud surma. Ühel päeval, kui ta praktiseeris Mandaracala mägedes, ründasid tema kodu Indra ja teised jumalad. Sellest hetkest sekkus pühak Narad, et kaitsta Kajadut, keda ka kirjeldas kui süütut. Sellele sündmusele järgnevalt võttis Narad Kajadu oma hoole alla. Kui Kajadu oli Naradi juhendamise all, sai Prahlad, Kajadu ja Hiranjakašipu poeg, juba enne sündi ülima õpetuse osaliseks. Seega, Prahlad hakkas hiljem Narada varasema treeningu sümptomeid ilmutama, saades pühendunud Višnu järgijaks, tema isa Hiranjakašipu pettumuseks. Deemon sai tigedaks oma poja Višnule pühendumise peale, sest too oli tapnud tema venna. Lõpuks otsustas ta oma poja tappa. Aga iga kord, kui ta oma poega püüdis tappa, oli Prahlad kaitstud Vishnu müstiliste võimete poolt. Prahlad keeldus isa nõudmise peale teda ülimaks isandaks tunnistamast ja teatas, et Vishnu on kõikjalolev ja kõiges viibiv jumal. Hiranjakašipu näitas eemal olevale sambale ja küsis, kas Višnu on ka selles?

  "Oo, kõige õnnetum Prahlad, sa oled alati kirjeldanud ülima olendina kedagi teist peale minu, ülim olend, kes  on kõige üle, kes on igaühe valitseja ja kes on kõikjalolev. Aga kus ta on? Kui ta on kõikjal, siis miks ei ole ta selles sambas esindatud?"

Prahlad vastas: "Ta oli, Ta on, ja Ta saab olema".

Teise versiooni järgi vastas Prahlad, et ta on sammastes, nii nagu ta on ka väiksemaiski vitstes. Hiranjakašipu, võimetu kontrollima oma viha, purustas samba oma oganuiaga ja sellele järgnenud mürast ilmus Narasimhana kehastunud Višnu sellest välja ja hakkas Prahladi kaitseks Hiranjakašiput ründama. Et tappa Hiranjakašipu ja et mitte pahandada Brahmat, kes oli talle õnnistuse andnud, oli ta valinud Narasimha vormi. Hiranjakašiput ei saa tappa inimene, jumal ega loom. Narasimha ei ole ükski neist, kuna ta on Višnu kehastus poolinimese ja pool-loomana. Ta ilmus loojangul, kui ei ole enam päev ega ka veel öö, sisehoovi lävel, mis ei ole ei sees ega väljas, ja asetas deemoni oma reiele, mis ei ole ei maas ega õhus. Kasutades oma teravaid küüsi relvana (mis ei ole looma ega mitte looma), rebis ta välja deemoni sisikonna ja tappis ta.

Bhagavad Purana kirjeldab edasi: isegi pärast Hiranjakašipu tapmist, ei suutnud pooljumalad rahustada Narasimha raevu, isegi Šiva ei suutnud. Nii et kõik jumalad ja jumalannad kutsusid Višnu kaasa Lakšmi appi, kuid ka tema ei suutnud seda. Siis, paludes Brahmat, toodi Prahlad Narasimha juurde ja  pärast tema kui Narasimhale pühendunu palveid, ta lõpuks rahunes. Enne lahkumist kroonis Narasimha Prahladi kuningaks.

Atharva Veda, Linga Purana, Skanda Purana ja Šarabha Upanišadi järgi ei lahtunud Narasimha raev ka pärast Hiranjakašipu tapmist. Siis kehastus Šiva  Virabhadra avatarina, et teda rahustada. Kui see ebaõnnestus, manifesteerus Šiva kolmeteistkümnenda avatarina Šarabešwaramurtina, kes oli inimese, lõvi ja linnu vorm ühes kehastuses. Šiva suutis siis kontrollida Narasimhat ja see võimaldas Višnul oma tavakehastus taastada.

Narasimha on talle pühendunute kaitsja ohtlikel aegadel.

Kuna ta loomulik vorm on jumalik viha, siis peab tema poole pöörduma väga kõrge teadlikkusega. Paljudes templites on ainult eluaegse tsölibaadiga preestrid võimelised teda teenima ja igapäevaseid pudžasid läbi viima. Sellised vormid, kus Narasimha ilmub joogalikus isteasendis või jumalanna Lakšmiga koos, on pigem erandiks.

Sümboolika

* Narasimha viitab Jumala kõikjalviibimisele ja õppetund on, et Jumal on kõikjal

* Narasimha demonstreerib Jumala tahet ja võimet tulla appi oma pühendunutele, ükskõik kui võimatuna või raskena olukorrad võivad tunduda

* Prahladi pühendumine viitab, et tõeline puhas pühendumine ei tulene sünniõigusest, vaid iseloomust. Prahlad, olgugi sündinud deemon, näitas ennast tõelise Jumalale pühendununa ja kaotamata usku, talus palju.

* Narasimha on tuntud epiteedi "Mriga-Šarira" järgi, ms tuleneb sanskriti keelest: Loom-Mees. Narasimha on Vaišnavismis oluline jumalus, kuna seal on Jnana (teadmine) ja Bhakti pühendumine olulised, vastupidiselt Advaitale, kus ei ole ruumi bhaktile, kuna teenimise objekti ega ka teenijat ennast ei eksisteeri. Advaita järgi on dživa (sanskr: jiva, Mina) ise Paramatma (Kõrgem  Mina).

Olulisus

Lõuna India kunstis - skulptuurides, pronksis ja joonistustes - On Višnu inkarantsioon Narasimhana üks kõike esindatum teema teiste avataride hulgas, olles järgmine Rama ja Krišna järel populaarsuselt. Narasimha  on ühe näona Hanumani 5-peaga kujus. 

Toimumise aeg ja koht
Toimumisaeg: 
28. Aprill, 2018, 08:00
Toimumiskoht: Lilleoru, Aruvalla küla, Rae vald
Makseinfo

Tuletseremooniatel osalemise soovituslik annetus 10 eur. Kookos koos lille ja viirukiga 5 eur. Lill ja viiruk eraldi 2 eur.

Makseviis: 
sularahas kohapeal
Kontakt
Küllike Gruse
e-mail: